6 hälsofördelar med löpning för barn

Även om all fysisk aktivitet är fördelaktig för barn, kan löpning avsevärt förbättra barnens fysiska, mentala och personliga välbefinnande.

Löpning kan inte bara hjälpa barn hålla sig i form och friska, det kan också lära barn värdefulla egenskaper som kommer kunna nyttjas i många andra områden.

Från förbättrat självförtroende och disciplin till bättre sömn och mer familjeband – här är några av de många fördelarna med löpning för barn.

1. Hälsofördelarna med löpning är enorma.

Barn som löper, eller utför annan regelbunden fysisk aktivitet, kommer att utveckla starkare muskler och ben – och löper dessutom mindre risk att bli överviktiga eller utveckla typ 2-diabetes.

Läs också:  9 fördelar med kampsport för annorlunda barn

De kommer också att ha ett lägre blodtryck och kolesterolnivåer. Aktiva barn sover bättre och mer förberedda och bättre rustade att hantera de känslomässiga och fysiska utmaningar de kan möta i vardagen.

2. Barn kan skapa en livslång träningsvana.

När barn springer, särskilt om de deltar i ett löpprogram eller bara gör det regelbundet som en familjeaktivitet, skapar det en löpvana. Att påbörja en träningsvana tidigt i livet kommer att ha otroliga mentala och fysiska hälsofördelar för dem, nu och förhoppningsvis även i framtiden.

Löpning är en av de få sporter som människor börjar med som barn och kan fortsätta med i decennier efter. Med sporter som fotboll eller bandy finns det begränsade möjligheter för vuxna att fortsätta spela.

Även om de kan hitta ligor eller sätt att spela kontaktsporter på, upptäcker många vuxna att de inte kan spela dessa sporter utan att bli allvarligt skadade.

Men med löpning är det mindre oro för allvarliga skador och många löparklubbar, lopp och andra möjligheter för vuxna att fortsätta delta.

Läs också:  5 roliga sporter för barn som har problem socialt

Genom att introducera dina barn för löpning kan du leda dem in på en väg mot en livslång, hälsosam och givande livsstil.

3. Ni kan springa tillsammans som en familj.

Löpning är den perfekta fysiska aktiviteten för familjer att göra tillsammans. Det är lätt att lära sig, inte dyrt, och du kan göra det nästan var som helst. Oavsett vilken ålder dina barn är i kan du springa eller springa/gå ihop med dem.

Föräldrar med små barn kan springa med dem på bakgården, fälten eller stigar. De kan också spela racing- och löpspel för barn med dem.

Med äldre barn kan du ta längre löpturer i ditt närområde. Du kanske vill träna för och springa lopp, till exempel Göteborgsvarvet, tillsammans.  

Att vara aktiv med dina barn erbjuder många möjligheter att ansluta och bygga minnen med dem. Livslånga sådana.

4. Löpning kan hjälpa barn att lära sig om uthållighet.

Som med alla sporter sker förbättringar inte över en natt, så löpning kan hjälpa barn att lära sig om kraften i uthållighet och träning.

Läs också:  Idrott för barn som inte gillar sport

När deras uthållighet och prestanda förbättras kommer de att upptäcka att de kan hålla fast vid något, även när det är svårt, och lyckas i slutändan.

5. Löpning kan vara en individuell sport OCH en lagsport.

Löpning är ett bra alternativ för barn som inte bryr sig om eller har kämpat med populära lagsporter för barn, som fotboll eller bandy.

Även om barns framgång med löpning är individuell, kan de fortfarande springa med andra och vara en del av ett lag.

Så de kan arbeta med sina sociala färdigheter och få alla fördelar med lagsporter, samtidigt som de fokuserar på sin egen träning och prestation.

6. Löpning kan öka barnens självkänsla och självförtroende.

Barn som springer regelbundet kommer att börja se hur deras prestationer förbättras ju mer de tränar, vilket ökar deras stolthet och självkänsla.

När de sätter löpmål och uppnår dem kommer deras självförtroende att förbättras och föras över till andra områden, som skolan och det sociala livet.

Lämna en kommentar