Barnets sprÄkutveckling: NÀr börjar barn prata?

Att förstĂ„ nĂ€r barn börjar prata Ă€r en fascinerande och viktig del av deras utveckling. FörĂ€ldrar och vĂ„rdnadshavare kan vara bĂ„de ivriga och oroliga för detta milstolpeögonblick. Det Ă€r viktigt att komma ihĂ„g att barn utvecklas i olika takt, och det finns en bred variation nĂ€r det gĂ€ller nĂ€r de börjar prata. I den hĂ€r … LĂ€s mer

4 typer av sociala signaler barn behöver kunna

En överblick av vad vi kommer gĂ„ igenom i det hĂ€r inlĂ€gget: Sociala signaler Ă€r de signaler mĂ€nniskor skickar genom kroppssprĂ„k och uttryck. MĂ„nga barn med problem med sociala fĂ€rdigheter har svĂ„rt att fĂ„nga upp sociala signaler. NĂ€r barn missar sociala signaler kan de missförstĂ„ mĂ€nniskor och situationer. NĂ€r mĂ€nniskor himlar med ögonen, blinkar nĂ€r … LĂ€s mer

8 sÀtt att förbÀttra arbetsminnet hos barn

En överblick av vad vi kommer gĂ„ igenom: Arbetsminne syftar pĂ„ hur vĂ€l vi hĂ„ller fast vid och bearbetar information lagrad i korttidsminnet. Barn anvĂ€nder arbetsminnet för att lĂ€ra sig och följa anvisningarna. Du kan bygga ett spel med arbetsminnet som frĂ€msta verktyg i ditt barns dagliga liv. Har ditt barn svĂ„rt att lagra en … LĂ€s mer

Varför vissa barn verkar omogna jÀmfört med andra barn i deras Älder

En överblick av vad vi kommer gĂ„ igenom: Det finns mĂ„nga anledningar till att barn kan verka omogna för sin Ă„lder. Att vara en av de yngsta i klassen kan spela stor roll. Barn utvecklas i olika takt, och vissa behöver mer tid Ă€n andra för att mogna. MĂ„nga barn har stunder nĂ€r de inte … LĂ€s mer

Hur man bygger motstÄndskraft hos barn

En överblick av vad vi kommer gĂ„ igenom i det hĂ€r inlĂ€gget: MotstĂ„ndskraft hjĂ€lper barn att hantera utmaningar. Det handlar inte bara om att studsa tillbaka. MotstĂ„ndskraft kan lĂ€ras ut. NĂ€rhelst barn möter motgĂ„ngar eller gĂ„r igenom svĂ„ra tider, hoppas vi att de Ă€r motstĂ„ndskraftiga och snabbt kan ”studsa tillbaka”. Vi oroar oss för deras … LĂ€s mer

Varför vissa barn pratar oavbrutet

MĂ„nga barn Ă€lskar att prata, sĂ€rskilt smĂ„ barn. Om de Ă€r exalterade över nĂ„got kan de fortsĂ€tta och fortsĂ€tta tills nĂ„gon sĂ€ger att det Ă€r dags att sluta. NĂ€r de blir Ă€ldre inser barn vanligtvis det pĂ„ egen hand. De mĂ€rker att de pratar för mycket och slutar sjĂ€lvmant. Att vara en talare Ă€r inte … LĂ€s mer

Hur minnet fungerar hos barn

Det hĂ€r Ă€r en överblick av vad vi kommer lĂ€ra oss i det hĂ€r inlĂ€gget: MĂ„nga saker pĂ„verkar hur vĂ€l vi kommer ihĂ„g information. Minnet sker inte pĂ„ en gĂ„ng – det Ă€r en process. Att ha problem med att komma ihĂ„g saker betyder inte att det finns ett underliggande problem. De flesta av oss … LĂ€s mer