4 typer av sociala signaler barn behöver kunna

En överblick av vad vi kommer gÄ igenom i det hÀr inlÀgget:

  • Sociala signaler Ă€r de signaler mĂ€nniskor skickar genom kroppssprĂ„k och uttryck.
  • MĂ„nga barn med problem med sociala fĂ€rdigheter har svĂ„rt att fĂ„nga upp sociala signaler.
  • NĂ€r barn missar sociala signaler kan de missförstĂ„ mĂ€nniskor och situationer.

NÀr mÀnniskor himlar med ögonen, blinkar nÀr de sÀger nÄgot eller anvÀnder en sarkastisk ton, kommer de flesta barn att förstÄ meddelandet. Men barn som har problem med sociala fÀrdigheter missar ofta dessa ickeverbala signaler. Och det kan fÄ dem att missförstÄ mÀnniskor och lÀsa situationer fel.

LÀr dig om de fyra typerna av sociala signaler barn bara mÄste kunna.

1. Ansiktsuttryck

Hur vi anvÀnder dem: Vi anvÀnder vÄra ansikten för att uttrycka hur vi kÀnner, oavsett om vi tÀnker göra det eller inte. Vi höjer pÄ ögonbrynen nÀr vi ifrÄgasÀtter nÄgot, ler brett nÀr vi Àr glada och surar nÀr vi kÀnner oss arga.

Varför de spelar roll: Ansiktsuttryck kan vara de mest uppenbara sociala signalerna. Det Ă€r svĂ„rt att dölja en kĂ€nsla nĂ€r den ”skrivs över hela ansiktet.” Och det kan vara frustrerande nĂ€r nĂ„gon misslyckas med att ”lĂ€sa” hur vi mĂ„r.

LĂ€s ocksĂ„:  8 sĂ€tt att förbĂ€ttra arbetsminnet hos barn

Vad kan hÀnda nÀr barn saknar dem: I korridoren ser Leah sin favoritlÀrare, som pratar strÀngt med en annan elev. Leah springer mot honom och ropar:

”Hej Mr. Lenz! Herr Lenz, hej!”

Han vÀnder sig mot henne och rynkar pÄ ögonbrynen och höjer ett finger mot henne för att sÀga:

”Ge mig en minut.”

Men Leah fortsÀtter springa ÀndÄ.

2. KroppssprÄk

Hur vi anvÀnder det: Ibland Àr en kÀnsla sÄ stark att den pÄverkar hur vi för vÄr kropp. Vi sjunker ihop med axlarna nÀr vi Àr trötta, rycker pÄ axlarna nÀr vi inte vet svaret och lÀgger till ett steg i steget nÀr vi Àr glada.

Varför det Àr viktigt: KroppssprÄk kan vara ofrivilligt eller göras med avsikt. Oavsett vilket Àr det ett viktigt sÀtt att kommunicera. Vissa barn kan helt missförstÄ vad som sÀgs. Och mÀnniskor kan kÀnna sig irriterade nÀr de tecken som de ger ifrÄn sig med sin kropp ignoreras.

Vad kan hÀnda nÀr barn missar det: PÄ rasten ber Sandra Annika tvÄ gÄnger att leka tag med henne. NÀr Sandra nÀrmar sig Annika en tredje gÄng mÀrker hon inte att Annika korsar armarna och skakar pÄ huvudet.

LĂ€s ocksĂ„:  Barnets sprĂ„kutveckling: NĂ€r börjar barn prata?

3. Tonhöjd och ton

Hur vi anvÀnder det: Vissa stÀmningar krÀver höga eller lÄga röster och snabbt eller lÄngsamt tal. NÀr vi behöver fÄ fram nÄgot viktigt pratar vi snabbt och brÄdskande. NÀr vi stÀller en frÄga höjer vi tonhöjden för det sista ordet eller tvÄ.

Varför det Àr viktigt: FörÀndringar i rösten kan ibland Àndra innebörden av det som sÀgs. Men vissa barn tar tal för bokstavligt och missar nyanserna. De kanske inte förstÄr skÀmtet eller nÀr barn Àr elaka.

Vad kan hĂ€nda nĂ€r barn missar det: PĂ„ gymmet frĂ„gar Noah om han fĂ„r vara med i Dans basketlag. Dan sĂ€ger sarkastiskt, ”Ja, du kan leka med oss” och gĂ„r dĂ€rifrĂ„n. Noah följer efter Dan och tror att han sa ja.

4. Personligt utrymme (Àven kÀnt som fysiska grÀnser)

Hur vi anvĂ€nder det: Om vi ​​Àr intresserade av nĂ„gon, tenderar vi att flytta nĂ€rmare (men inte för nĂ€ra). NĂ€r vi tar ett steg bort signalerar vi att vi hellre hĂ„ller avstĂ„nd.

LĂ€s ocksĂ„:  Varför vissa barn verkar omogna jĂ€mfört med andra barn i deras Ă„lder

Varför det Àr viktigt: Att stÄ för nÀra (eller för lÄngt ifrÄn) nÄgon kan vara besvÀrligt. Det kan ocksÄ kommunicera nÄgot barn inte menar att sÀga. Att hÄlla ett lÀmpligt avstÄnd eller grÀns Àr sÀrskilt svÄrt för barn med funktionsproblem.

Vad kan hÀnda nÀr barn missar det: PÄ hennes födelsedagsfest strÀcker sig Clarice efter en kram frÄn sin vÀn Molly. Molly backar tillbaka. Clarice ger henne en sÄrad blick och tÀnker att Molly just har avvisat henne.

Barn med problem med sociala fÀrdigheter och andra inlÀrnings- och tankeskillnader kan ha problem med att förstÄ ansiktsuttryck, kroppssprÄk, ton- och tonhöjdsförÀndringar och personligt utrymme.

Men du kan hjÀlpa ditt barn att lÀra sig att lÀgga mÀrke till och tolka sociala signaler. LÀr dig mer om de fÀrdigheter ditt barn behöver pÄ vÄr blogg.

Viktigaste lÀrdomarna frÄn inlÀgget:

  • Sociala signaler Ă€r former av kommunikation som hjĂ€lper barn att ”lĂ€sa” andra mĂ€nniskor och reagera pĂ„ lĂ€mpligt sĂ€tt.
  • Sociala ledtrĂ„dar inkluderar uttryck, kroppssprĂ„k, tonfall och personligt utrymme eller grĂ€nser.
  • Det finns sĂ€tt att hjĂ€lpa barn att lĂ€ra sig att lĂ€sa sociala signaler.