Du kan inte straffa ditt barn till ett bÀttre beteende. Glöm överdrivna straff eller ineffektiva regler eftersom du bara hamnar i en maktkamp med ditt barn.
RÀtt konsekvenser motiverar faktiskt ditt barn till ett gott beteende. De ger dig tillbaka kontrollen och lÀr ditt barn hur man löser problem, vilket ger ditt barn de fÀrdigheter som behövs för att bli en framgÄngsrik vuxen.
HÀr Àr 14 tips för att sÀkerstÀlla att konsekvenserna du anvÀnder för ditt barn eller tonÄring Àr effektiva.
1. AnvÀnd konsekvenser, inte straff
En konsekvens Àr nÄgot som följer naturligt av en persons agerande, passivitet eller dÄliga beslut.
En konsekvens Àr avsedd att lÀra ut eller modifiera beteendet pÄ ett positivt sÀtt.
Det skiljer sig frĂ„n ett straff genom att ett straff Ă€r vedergĂ€llning. Ett straff ”ger tillbaka” pĂ„ nĂ„gon för nĂ„got de gjort, med mĂ„let att skada personen.
Det Àr vÀldigt frestande att ge ditt barn ett hÄrt straff nÀr ditt barn brutit mot en regel. Kanske inte av nÄgon annan anledning Àn att du kÀnner dig tvungen att skicka budskapet:
”Jag Ă€r din förĂ€lder. Du mĂ„ste lyssna pĂ„ mig.”
TyvÀrr Àr bestraffningar inte ett effektivt sÀtt att förÀndra beteenden pÄ, och de Àr inte heller ett konstruktivt sÀtt att göra det pÄ heller.
2. Gör konsekvensen uppgiftsorienterad
En uppgiftsorienterad konsekvens Àr relaterad till handlingen och definierar ett lÀrandemÄl.
Till exempel, om din dotter stannat ute för lÀnge mÄste hon nÀsta gÄng hon gÄr ut komma in en timme tidigare för att visa dig att hon kan göra det.
NÀr hon visar dig att hon kan göra det kan du lÄta henne gÄ ut under sina vanliga tider igen.
DÀremot Àr det inte en bra uppgift att ge henne utegÄngsförbud i en mÄnad. Det försÀtter bara dig och din familj i en sorglig situation och barnet lÀr sig i stort sett ingenting.
3. Gör konsekvenserna tidsspecifika
Tidsspecifik betyder att ditt barn har en viss tid pÄ sig för att utföra dessa uppgifter. Tiden bör vara tillrÀckligt lÄng för ditt barn att hinna slutföra uppgiften, men inte sÄ pass lÄng att barnet tappar intresset eller ger upp.
Till exempel Àr inga svordomar pÄ tre dagar tillrÀckligt lÄngt för att barnet kan behöva jobba pÄ det, men inte sÄ lÄngt att det kÀnns omöjligt.
Och om belöningen för tre framgĂ„ngsrika dagar Ă€r att fĂ„ anvĂ€nda sin telefon igen, har du ocksĂ„ fĂ„tt deras uppmĂ€rksamhet genom att placera ”valuta” som de vĂ€rderar inom deras rĂ€ckhĂ„ll.
Det Àr helt enkelt inte effektivt att ta bort privilegier för vaga eller lÄnga tidsperioder. Om du tar bort nÄgot i tre mÄnader Àr det en evighet i ditt barns liv.
Ditt barn kommer kÀnna att det hela Àr meningslöst.
Plus, som förÀlder Àr det svÄrt att hÄlla sig till en lÄngsiktig konsekvens. Du tappar beslutsamheten, du blir distraherad eller sÄ glömmer du bort det helt enkelt.
5. Konsekvenser handlar om lÀrande
De bÀsta konsekvenserna Àr de som barnet lÀr sig nÄgot av.
Om din son Àr respektlös mot sin syster Àr en bra konsekvens att sÀga till honom att han inte kan anvÀnda telefonen förrÀn han skriver ett ursÀktsbrev till henne.
I brevet mÄste han berÀtta för henne vad han kommer att göra annorlunda nÀsta gÄng han Àr i konflikt med henne.
Att skriva ursÀktsbrevet Àr en lÀrorik upplevelse för honom som ger honom tillbaka sin telefon.
PĂ„ sĂ„ sĂ€tt ”gör han sin tid” som en fĂ„nge i en fĂ€ngelsecell. Han slutför en handling som lĂ€r honom nĂ„got.
6. Avbryt inte speciella evenemang som en följd
Att stÀlla in en viktig högtid, högtid eller fest för att lÀra ditt barn en lÀxa kommer inte att resultera i förbÀttrat beteende.
Effektiva konsekvenser krÀver att ett barn visar förbÀttringar för att fÄ ett privilegium. NÀr en speciell hÀndelse har passerat, finns det inget sÀtt för ditt barn att vinna tillbaka den. Barnet kommer bara att vara bittert.
Om du har kopplat en konsekvens till en speciell dag eller högtid, som julen, balen eller en födelsedagsfest, uppmuntrar jag dig att ompröva ditt beslut.
Dessa speciella ögonblick i ditt barns liv kan inte Äterupplevas. De kommer aldrig att ha en annan 16-Ärsdag eller en annan bal.
Dessutom Ă€r ditt barn inte den enda som skulle sakna dessa tillfĂ€llen â det hĂ€r Ă€r speciella evenemang som du förstĂ„s ocksĂ„ vill njuta av.
Jag skulle inte heller ta bort sport som en konsekvens. Att missa en trÀning som en del av en konsekvens Àr okej, men att ta bort sporten helt och hÄllet kommer sannolikt inte att vara effektivt.
7. Vad du ska göra nÀr konsekvenserna inte fungerar
Vad hÀnder om ditt barn inte verkar förstÄ budskapet? Behöver inte konsekvensen vara hÄrd för att fÄ dem att ta den pÄ allvar?
Inte alls.
Kom ihÄg att det hÀr inte handlar om att straffa ditt barn. Det hÀr handlar om att uppmuntra förbÀttrat beteende.
Det kan ta tid för ditt barn att lÀra sig hur man beter sig pÄ rÀtt sÀtt, men konsekventa och effektiva konsekvenser Àr den bÀsta vÀgen.
TÀnk pÄ konsekvenser som fortkörningsböter. För vissa förare fÄr en p-bot dem att sakta ner. För andra krÀvs det fyra p-boter och flera försÀkringshöjningar innan de slutligen lÀr sig.
Vissa kan till och med behöva fÄ sitt körkort indraget under en period. Men de lÀr sig sÄ smÄningom sÄ lÀnge som konsekventa och effektiva konsekvenser anvÀnds.
Konsekvenser sker inte i ett vakuum. De mÄste passa in i en övergripande stil av förÀldraskap som Àr utformad för att skapa barn som kan reagera pÄ grÀnser, uppfylla ansvarsomrÄden och uppvisa Äldersanpassat beteende.
SÄ om en viss konsekvens inte fungerar och en förÀlder sÀger:
”Jag tog hans telefon i tvĂ„ veckor och den konsekvensen fungerar inte”, mĂ„ste den förĂ€ldern titta pĂ„ ett par saker.
För det första Àr kanske tvÄ veckor för lÄng tid. Det du kanske mÄste berÀtta för ditt barn Àr detta:
”Jag tar din telefon tills du inte gör X pĂ„ tjugofyra timmar.”
Eller:
”Om du pratar krĂ€nkande med din syster, tar jag din telefon tills du inte pratar krĂ€nkande med henne pĂ„ fyrtioĂ„tta timmar i strĂ€ck. Och varje gĂ„ng du krĂ€nker henne börjar vi om.â
GĂ„ tillbaka till den viktigaste frĂ„gan: ”Vad vill jag Ă„stadkomma?”.
Om du vill sÄra honom för att ha skadat sin syster, ta dÄ hans telefon i tvÄ veckor. Men om du gör det, förvÀnta dig inte bÀttre beteende frÄn honom i framtiden.
8. Vad du ska göra nĂ€r ditt barn sĂ€ger: ”Jag bryr mig inte.”
MĂ„nga förĂ€ldrar sĂ€ger till mig att deras barn inte bryr sig om konsekvenserna. FörstĂ„ att alla barn kommer att sĂ€ga ”Jag bryr mig inte” vid ett eller annat tillfĂ€lle.
”Jag bryr mig inte” Ă€r vanligtvis bara ett försök till manipulation för att undvika konsekvenserna.
SÄ nÀr ditt barn gör detta, inse att det helt enkelt Àr ett sÀtt att sÀtta skrÀck i dig eller ett försök att fÄ sin vilja igenom till varje pris.
Det viktigaste Àr att det Àr ett sÀtt för ditt barn att försöka att inte ta ansvar för sina handlingar.
Svaret för förÀldrar?
Du behöver bara stĂ€lla in det. Om ditt barn sĂ€ger ”Jag bryr mig inte”, kan du lugnt svara:
âJag förstĂ„r att du inte bryr dig. Men konsekvenserna kvarstĂ„r och det Ă€r det.â
Förresten, jag tror att det Àr vÀldigt fÄ barn som verkligen inte bryr sig pÄ nÄgon nivÄ. De kanske inte bryr sig sÄ mycket, men Àven om de bryr sig lite sÄ spelar det roll.
Om du tror att ditt barn verkligen inte bryr sig, och konsekvensen inte verkar ha nÄgon effekt, mÄste du prova en annan konsekvens.
Du kÀnner ditt barn. Du vet vad som Àr viktigt för det.
9. AnvÀnd belöningar sÄvÀl som konsekvenser
Om du vill att konsekvenserna ska vara effektiva mÄste du ocksÄ ha belöningar. En förÀldrastil med bara konsekvenser och inga belöningar Àr bestraffande och kan skada din relation med ditt barn avsevÀrt.
Till exempel kan konsekvensen av att inte ta sig hem vid rÀtt tid vara att fÄ utegÄngsförbud under ett par dagar.
Men lÄt oss sÀga att ditt barn kommer hem i tid fem kvÀllar i rad. För att vara konsekvent och ansvarsfull kan du lÄta ditt barn vara ute lite senare. Med andra ord, belöna barnets ansvar med mer förtroende.
Jag rekommenderar ocksÄ att förÀldrar planerar belöningar och konsekvenser sÄ att barnen fÄr mindre belöningar för mindre prestationer och större belöningar för större prestationer.
Detsamma gĂ€ller konsekvenser – anvĂ€nd mindre konsekvenser för mindre dumheter och större konsekvenser för större övertrĂ€delser.
10. Skapa en meny med belöningar och konsekvenser
Skapa en meny med belöningar och konsekvenser. Menyn blir en fÀrdplan för hur du konsekvent hanterar ditt barns beteendeproblem.
En meny hindrar dig ocksÄ frÄn att ta genvÀgar, vilket vi alla gör inom förÀldraskap.
FörÀldrar Àr trötta, de jobbar hÄrt, de oroar sig över sin ekonomi och sin yrkeskarriÀr.
Kort sagt, de har mÄnga krav utöver att ta hand om barnen. Detta Àr sant för nÀstan varje familj.
SÄ förÀldrar börjar ofta ta genvÀgar som Àr ineffektiva, som att ta mobiltelefonen för varje övertrÀdelse eller impulsivt ge ett barn utegÄngsförbud i en vecka.
Om du har en meny med belöningar och konsekvenser kan du ge en lĂ€mplig konsekvens för övertrĂ€delsen â en som lĂ„ter barnet lĂ€ra sig. Inte en bestraffande konsekvens.
Förresten, att ta telefonen Àr en betydande konsekvens för ett barn numera. AnvÀnd denna konsekvens vÀldigt försiktigt, speciellt för döttrar.
AnvÀnd telefonen som en konsekvens, men lÄt barnet förtjÀna tillbaks den inom rimlig tid. NÀr barnet vÀl har förtjÀnat telefonen igen Àr det möjligt att ta bort den igen som en konsekvens.
11. Var professionell nÀr du ger konsekvenser
Var kort och tydlig nÀr du ger en konsekvens. Det ska göras pÄ ett sakligt och proffsigt sÀtt, som att en chef under en anstÀllningsintervju.
LÄt inte ditt barn dra dig in i ett argument. Om ditt barn insisterar pÄ att förhandla eller brÄka, koppla ur och gÄ dÀrifrÄn.
Du vill vara fast, inte stel. Det Àr inget fel med att vara bestÀmd. Att vara fast skapar en konsekvens som barn faktiskt föredrar i det lÄnga loppet.
Men om du Àr meningslöst stel, kommer dina barn att vara trotsiga som svar. Och du kommer bara att hamna i en oÀndlig maktkamp.
Vissa förÀldrar Àr vÀldigt stela genom att hÄlla fast vid en ineffektiv konsekvens bara för att de Àr rÀdda att en förÀndring av konsekvensen kommer att minska deras auktoritet.
Om du mÄste gÄ tillbaka och Àndra en konsekvens, försök att sÀga sÄ hÀr:
”Jag vet att jag sa till dig att ditt beteende kostade dig tillgĂ„ng till bilen under de kommande 6 mĂ„naderna. HĂ€r Ă€r vad jag skulle vilja göra istĂ€llet. Jag vill att du ska förtjĂ€na bilen igen. Om du kan vara hemma vid din utsatta tid sju dagar i rad, ger jag dig bilen i tre timmar pĂ„ en helgdag. NĂ€r du visar mig att du Ă€r ansvarig nog att lĂ€mna tillbaka bilen inom dessa tre timmar, dĂ„ kan vi prata om att förlĂ€nga den tiden i sin tur.â
PÄ samma sÀtt, om du i stundens hetta pÄ ett absurt sÀtt berÀttar för din dotter att hon har utegÄngsförbud livet ut, kan du komma Äterkomma senare och sÀga:
”Okej, jag var riktigt arg pĂ„ dig för att du bröt mot utegĂ„ngsförbudet igen. Naturligtvis har du inte utegĂ„ngsförbud för resten av ditt liv. HĂ€r Ă€r din faktiska konsekvens.â
FörstÄ att din auktoritet som förÀlder inte bottnar i att du hÄller dig till en ineffektiv konsekvens.
Din auktoritet som förÀlder Àr en lÄngsiktig investering. Du bygger och underhÄller den genom att vara fast, men inte stenhÄrd.
12. Vad man ska göra nÀr barn blir rasande nÀr de fÄr en konsekvens
Jag har sett barn bli rasande nĂ€r de fĂ„r en konsekvens â de blir arga och konfrontativa.
Barn som skriker och blir arga försöker verkligen skrÀmma sina förÀldrar sÄ att de inte sÀtter grÀnser.
NÀr detta hÀnder mÄste du hÄlla fast vid konsekvensen och förbli sÄ lugn som möjligt. Sugs inte in i ditt barns ilska och deras reaktiva lÀge.
Kom bara ihĂ„g att det hĂ€r handlar om ditt barns beteende â det Ă€r dĂ€rför du sĂ€tter konsekvenser i första hand.
Och lÄt mig vara vÀldigt tydlig hÀr: undvik inte konsekvenserna för du Àr orolig för att ditt barn ska bli rasande.
VÀlj konsekvenser baserat pÄ deras effektivitet. Och om barnet eskalerar situationen genom att bryta nÄgot eller svÀra Ät dig, ta itu med det senare (nÀr ni bÄda Àr lugna) med ytterligare konsekvenser om det behövs.
13. Konsekvenser och maktkamper
Ibland fungerar inte konsekvenserna eftersom de Ă€r en del av ett mycket bredare problem â att barnet befinner sig i en maktkamp med förĂ€ldrarna.
Ett av de frÀmsta sÀtten som barn försöker vinna den maktkampen Àr genom att vÀgra ge sitt samtycke.
NÀr det mönstret vÀl har etablerat sig, Àr den enda makt som förÀldern har att straffa, och den enda makt barnet har Àr att vÀgra att göra vad de blir ombedda. En ond cirkel uppstÄr dÄ naturligt.
Konsekvenser i sig kommer inte att fungera i den atmosfÀren. NÀr detta intrÀffar behöver förÀldrarna en mer omfattande lösning. Ofta innebÀr det att arbeta med en familjerÄdgivare.
14. Ett sista ord om konsekvenser och förÀldraskap
FörÀldrar mÄste sÀtta tydliga regler och ha realistiska förvÀntningar pÄ att dessa regler kommer att följas i deras hushÄll. Dessa regler bör Äterspegla de vÀrderingar som förÀldrarna sÀtter för hushÄllet.
Detta betyder inte att förÀldrar agerar som en diktator och slumpmÀssigt delar ut hÄrda straff för alla övertrÀdelser. IstÀllet mÄste de ha höga förvÀntningar pÄ beteende, men samtidigt mÄste de vara uppfostrande och förlÄtande mot brister.
I slutÀndan bör förÀldrar vilja att deras barn ska bli mogna och sjÀlvförsörjande, och effektiva konsekvenser Àr ett viktigt verktyg för att göra just det.