9 hemligheter för att ge barn effektiva konsekvenser

KĂ€nner du nĂ„gonsin att konsekvenserna du ger ditt barn inte fungerar – och att de bara inte lyssnar?

Att ge konsekvenser Àr svÄrare Àn vad folk inser ibland, sÄ var inte hÄrd mot dig sjÀlv om du kÀnner att du har missat mÄlet.

Det finns egentligen inget perfekt sĂ€tt att göra det pĂ„ – vissa konsekvenser Ă€r helt enkelt mer effektiva Ă€n andra.

Jag tror att det Ă€r viktigt att förstĂ„ att konsekvensen du ger ditt barn ocksĂ„ Ă€r en konsekvens för dig.

Det Ă€r inte trevligt med konsekvenser – och det kan ofta vara svĂ„rt att följa upp. En konsekvens krĂ€ver att du sĂ€tter grĂ€nser som gör ditt barn obekvĂ€mt.

Du mÄste ocksÄ ofta övervaka ditt barn noggrannare och utstÄ motstÄnd i form av prat och dÄlig attityd.

Ibland eskalerar det dÄliga beteendet till och med tillfÀlligt, vilket leder till att du ifrÄgasÀtter konsekvensen du valde frÄn början.

SĂ„ om du vill att ditt barn ska lyssna Ă€r din roll att inte bara förmedla konsekvensen pĂ„ ett tydligt, direkt sĂ€tt, utan ocksĂ„ att se till att ditt barn följer upp och att en lĂ€xa lĂ€rs. Det Ă€r ingen picknick.

HĂ€r Ă€r 9 beprövade och sanna ”hemligheter” för att ge konsekvenser till barn.

Jag anvÀnde dessa tekniker nÀr jag hanterade tuffa tonÄringar i behandlingshem, sÄvÀl som med min egen son.

1. Koppla konsekvensen till beteendet

Konsekvensen du ger bör vara sÄ nÀra relaterad till ditt barns felaktiga beteende som möjligt.

Till exempel, om din dotter kommer in för sent pĂ„ fredag ​​kvĂ€ll, be henne komma in 1 timme tidigare nĂ€sta helg.

Om hon Àr ansvarig och lyckas komma in i tid kan hon fÄ tillbaka sitt gamla förtroende.

HÀr Àr ett annat scenario.

Om ditt trettonĂ„riga barn skriker pĂ„ dig kan du ta bort hans TV-spel eller mobiltelefon och sĂ€ga till honom att han kan fĂ„ tillbaka dem efter att han har varit vĂ€nlig mot dig (och alla i familjen) i tvĂ„ timmar.

Om han fĂ„r svĂ„rt för det kommer de tvĂ„ timmarna att börja om igen. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt utövar ditt barn ett gott beteende och arbetar mot mĂ„let om ett bĂ€ttre beteende.

Och precis som med allt annat i livet, Àr det en övning i hur ditt barn lÀr sig att göra bÀttre val nÀr han eller hon Àr upprörd eller arg.

2. Undvik att ge ”oĂ€ndliga konsekvenser”.

Konsekvenserna du ger bör ha en bestĂ€md början och ett bestĂ€mt slut. Du vill inte göra dem sĂ„ lĂ„nga och utdragna att ditt barn inte kan se ljuset i slutet av tunneln.

NÀr konsekvenserna Àr för hÄrda eller inte har nÄgot slut, kommer barnet börja kÀnna att det Àr hopplöst och bara ge upp.

Precis som resten av oss mÄste barn kÀnna att de Àr kapabla att följa upp vad förvÀntningarna Àn Àr.

LĂ€s ocksĂ„:  Hur man ger barn konsekvenser som fungerar

3. Ge ditt barn möjliga konsekvenser

PÄ samma sÀtt som ovan mÄste ditt barn kunna göra det du ber om.

Till exempel, om du sĂ€ger att deras konsekvens Ă€r att laga och mĂ„la vĂ€ggen de skadade, men barnet inte har nĂ„gon aning om hur man gör det, kommer ni bĂ„da sluta upp frustrerade – och det dĂ„liga beteendet kommer förmodligen att eskalera.

4. Gör konsekvensen obehaglig för ditt barn

Se till att konsekvensen du ger gör ditt barn obekvÀm.

Det skulle vara meningslöst att ta ett tv-spel frÄn ett barn som inte gillar dem sÀrskilt mycket, till exempel.

Titta istĂ€llet pĂ„ vad vi kan kalla ”godsaker”.

Vilka saker vĂ€rdesĂ€tter ditt barn? 

Vad Ă€r deras ”valuta?”

Vad Àr det ditt barn gör nÀr det undviker sitt ansvar?

Ditt barn kanske tittar pÄ TV eller sms:ar vÀnner istÀllet för att göra lÀxor eller sysslor, till exempel.

En effektiv konsekvens skulle dÄ vara relaterad till den TV- eller mobiltelefonanvÀndningen.

Som min man John alltid sa: ”Du kan leda en hĂ€st till vattnet och du kan inte fĂ„ den att dricka – men du kan göra honom törstig.”

SÄ hitta det som ditt barn kommer att kÀnna sig obekvÀm med att förlora tillfÀlligt, och anvÀnd det sedan som en konsekvens för att hjÀlpa barnet att arbeta mot ett bÀttre beteende.

5. Ge konsekvenser som pÄverkar ditt barns tÀnkande

NÀr ditt barn beter sig illa vill du alltid stÀlla den hÀr frÄgan efterÄt:

”Vad kommer du att göra annorlunda nĂ€sta gĂ„ng?”.

LÄt gÀrna barnet komma med nÄgra exempel.

(Om barnet inte kan det kan du hjÀlpa till genom att komma med nÄgra egna.)

Du kan sĂ€ga: ”NĂ€r du ville se ditt TV-program tidigare tog du fjĂ€rrkontrollen ur din brors hĂ€nder och tryckte ner honom i soffan. Vad kommer du att göra annorlunda nĂ€sta gĂ„ng sĂ„ att du inte fĂ„r problem?”.

NĂ€r du delar ut konsekvensen, (”Ingen TV förrĂ€n du kan komma överens med din bror i tre timmar i strĂ€ck.”) finns det dĂ€rmed Ă€ven en lĂ€rdom inbĂ€ddad i det.

6. Skrik inte eller bli kÀnslomÀssig nÀr du levererar konsekvenser

Om du undrar hur du ska fÄ ditt barn att lyssna Àr ett sÀtt att undvika att skrika eller brÄka nÀr du ger en konsekvens.

Diskutera inte – det kommer bara att göra saker vĂ€rre och resultera i en maktkamp. Tala snarare tydligt och i en saklig ton.

Om du börjar skrika handlar det mer om dig – och sjĂ€lva argumentet – Ă€n om ditt barns beteende och lektionen du försöker lĂ€ra det.

Kom ihÄg att om du Àr utom kontroll minskar det din auktoritet.

7. Ge dig sjÀlv tid att tÀnka igenom möjliga konsekvenser

För mÄnga av oss Àr det svÄrt att hÄlla sig lugna och ge en effektiv konsekvens nÀr vÄra barn har misskött sig.

Om du kÀnner dig frustrerad eller arg kan du sÀga:

”LĂ„t oss prata om det hĂ€r nĂ€r vi bĂ„da Ă€r lugna. Jag Ă„terkommer till dig senare under dagen.”

Eller, ”Vi diskuterar det hĂ€r om en timme.”

Det finns tillfÀllen dÄ man som förÀlder behöver tid att fundera över vilken konsekvens som skulle vara mest effektiv.

LĂ€s ocksĂ„:  Hur man ger barn konsekvenser som fungerar

Ofta Ă€r det anvĂ€ndbart för ditt barn att ocksĂ„ ha tid att tĂ€nka pĂ„ vad det har gjort.

Det Ă€r obehagligt för barn att behöva vĂ€nta och höra vad deras förĂ€lder ska sĂ€ga – och att ta den tiden hjĂ€lper dig att komma pĂ„ en mer effektiv konsekvens.

8. Matcha nivÄn pÄ konsekvensen med nivÄn pÄ felbeteendet

Överreagera inte eller underreagera inte. FörĂ€ldrar kan ofta vara för intensiva eller för tillĂ„tande.

Det Àr lÀtt att falla i fÀllan att underreagera och strunta i att följa upp till exempel genom att ge en konsekvens.

Eller sĂ„ överreagerar de och gör konsekvensen för lĂ„ng eller svĂ„r. BĂ„da dessa stĂ„ndpunkter Ă€r ineffektiva.

Om ditt barn sparkar ett hÄl i vÀggen kommer det inte att göra susen att ta bort hans TV-spel i en dag.

Men Ä andra sidan, om han retar sin syster vid middagen Àr det för hÄrt att ge honom utegÄngsförbud i tvÄ veckor.

Kom ihÄg att en konsekvens Àr avsedd att lÀra ut en lÀxa och bör kopplas till det felaktiga beteendet.

Ta inte i för mycket och ta inte i för lite.

9. Skapa en meny med konsekvenser

NÀr du har en stund för dig sjÀlv, skapa en meny med konsekvenser för ditt barn.

SÀtt dig ner och skapa en lista över konsekvenser och belöningar som kan vara av vÀrde för ditt barn.

Du kan till och med be ditt barn om sina egna idĂ©er för belöningar. Att belöna ett gott beteende Ă€r faktiskt lika viktigt som att ge konsekvenser, nĂ„got vi nĂ€mnt flera gĂ„nger tidigare pĂ„ den hĂ€r bloggen.

En belöning kan vara en resa till ett köpcentrum, en hyrfilm eller extra tid för tv-spel efter skolan.

NÀr du ser ditt barn bete sig som det borde, ta dig tid att lÀgga mÀrke till det och sÀg sedan nÄgot om det.

NĂ€r jag arbetade pĂ„ ett boende med oroliga tonĂ„ringar hade vi en meny med konsekvenser och belöningar och matchade dem till varje enskilt barn. 

Vi bad dem ocksĂ„ om idĂ©er för konsekvenser för dem sjĂ€lva. NĂ€r de kom pĂ„ en egen konsekvens och vi pĂ„tvingade den fungerade det vĂ€ldigt bra.

LĂ„t oss sĂ€ga att ditt tioĂ„riga barn slĂ„r sönder sin yngre brors leksak. Han kan komma pĂ„ en konsekvens som, ”Jag betalar för en ny leksak av mina egna pengar.”

Du vill ocksĂ„ att barn ska börja matcha deras beteende och gottgöra nĂ€r de har skadat nĂ„gon eller brutit nĂ„got – det hĂ€r Ă€r ocksĂ„ en del av lektionen de behöver lĂ€ra sig.

Vad hÀnder om konsekvenserna du ger fortfarande inte fungerar?

Verkar ditt barn inte bry sig om dina konsekvenser? Tro mig, under Ă„rens lopp har jag trĂ€ffat mĂ„nga barn som har sagt, ”Jag bryr mig inte!”.

Det Ă€r lĂ€tt att tro att dina konsekvenser inte fungerar nĂ€r du hör de orden. Detta Ă€r ofta ett sĂ€tt för ditt barn att bluffa eftersom du hamnar i en maktkamp.

Konsekvensen kan vara effektiv, och ditt barn kan faktiskt vara obekvÀmt, men det kommer inte att visa dig det, oavsett vad.

Om det Àr en riktigt meningsfull konsekvens kan ditt bli arg och bli utÄtagerande.

Nyckeln Àr att vara uppmÀrksam pÄ ditt barns beteende och inte deras ord.

LĂ€s ocksĂ„:  Hur man ger barn konsekvenser som fungerar

Till exempel: Om du skickar din 12-Äriga son till hans rum och han följer efter, mumlar under andan hela vÀgen, dÄ följer han verkligen igenom Àven om hans ord inte föreslÄr det.

Om du fortfarande upptÀcker att konsekvensen du har gett inte Àr effektiv, Àr det inget fel med att gÄ tillbaka till ritbordet.

Om du har tilldelat en för hÄrd konsekvens kan du behöva tÀnka pÄ vad du har sagt och Äterkomma med nÄgot annat.

Eller sÄ kan du behöva Àndra konsekvensen eftersom ditt barn inte tar den pÄ allvar.

LÄt oss sÀga att din tonÄring Àr sÄ distraherad att han inte fÄr sina lÀxor gjorda.

Du kanske bestĂ€mmer dig för att ta bort hans mobiltelefon för en natt och sĂ€ga nĂ„got i stil med: ”Du kan fĂ„ tillbaka din telefon efter att du har slutfört dina lĂ€xor.”

Han arbetar mot en belöning (telefonen) genom att göra sina lĂ€xor. Men nĂ€r du upptĂ€cker att han fortfarande inte slutför sitt skolarbete, kanske du lĂ„ter honom jobba vid köksbordet sĂ„ att du kan se till att han inte Ă€r pĂ„ Facebook eller chattar med vĂ€nner nĂ€r han ska plugga till sitt matteprov.

Du kan sĂ€ga: ”Det verkar som att du blir riktigt distraherad i ditt rum. Jag skulle vilja att du gör dina lĂ€xor hĂ€r i nĂ„gra dagar tills jag ser att du kan ta ansvar pĂ„ egen hand.”

Återigen, kom ihĂ„g att se till att konsekvensen har en början och ett slut.

Hur ”att skriva ut det” kan hjĂ€lpa ditt barn

En teknik som fungerar mycket bra efter att ett barn misskött sig Ă€r att lĂ„ta dem sitta ner sjĂ€lva och ”skriva ut det.”

För barnet som blir sÄ upprört att det inte kan berÀtta varför de agerat som de gjorde, kan detta vara ett oerhört anvÀndbart verktyg.

I grund och botten ska ditt barn redogöra för vad som hĂ€nde frĂ„n början till slut. Sedan borde barnet skriva vad han eller hon kommer att göra annorlunda nĂ€sta gĂ„ng.

Detta tar bort alla kĂ€nslor frĂ„n situationen och lĂ„ter barnen lugna ner sig och samla sina tankar. För yngre barn (Ă„ldern 3-6) kan du lĂ„ta dem rita en bild.

NÀr barnen Àr lite Àldre (första till tredje klass, till exempel) kan du be dem att skriva ett stycke, och sÄ vidare.

Interaktionen du har med ditt barn efter att du lĂ€st deras förklaring kommer ocksĂ„ att ge er ett sĂ€tt att tillsammans lugnt och prata om vad barnet lĂ€rt sig – och Ă€ven fĂ„ ett avslut.

Samtalet kan gÄ sÄ hÀr:

”Det var fel av dig att slĂ„ din syster nĂ€r du var arg pĂ„ henne. Jag lĂ€ste din anteckning om vad du kan göra annorlunda nĂ€sta gĂ„ng och du sa ”NĂ€r hon irriterar mig kan jag bara sĂ€ga Ă„t henne att sluta eller sĂ„ kan jag lĂ€mna rummet.” Jag tycker att det Ă€r en bra plan. Och jag ska försöka hjĂ€lpa dig att göra det nĂ€sta gĂ„ng ocksĂ„. SĂ€g bara till om du behöver min hjĂ€lp.”

Det Ă€r verkligen viktigt att ha ett avslut pĂ„ situationen om du kan. Sedan, nĂ€r det Ă€r klart, Ă€r det gjort.

Försök att förklara för ditt barn att om det har mött konsekvensen sÄ Àr det över och att ni gÄr vidare tillsammans.

LĂ„t oss inse det, det Ă€r svĂ„rt att ge konsekvenser: vĂ„ra barn gillar inte att fĂ„ dem och de lĂ„ter oss veta det – högt. Men vĂ„rt jobb Ă€r inte att vara vĂ€nner med vĂ„ra barn, vĂ„rt jobb Ă€r att vara deras förĂ€ldrar.

Oavsett hur mycket barn klagar – barn vars förĂ€ldrar sĂ€tter grĂ€nser kĂ€nner sig sĂ€krare. Det Ă€r ett faktum.

Och nÀr du följer igenom med konsekvenserna, lÀr du dina barn livslÀxor som de kommer att bÀra med sig in i vuxen Älder.