3 färdigheter varje barn behöver för gott uppförande

När du har ett barn som är utåtagerande och beter sig respektlöst eller störande, är det lätt att jämföra det med de så kallade ”bra barnen” som aldrig verkar hamna i problem eller ge sina föräldrar sorg.

Många föräldrar känner sig hopplösa inför möjligheten att någonsin lära sitt barn att bli den sortens väluppfostrade familjemedlem som de föreställde sig innan de fick barnet.

Sanningen är att gott beteende inte är magi. Du kan inte bara vifta med en trollstav och förvandla ditt barn till den du vill att barnet ska vara.

Snarare är gott beteende en färdighet som kan läras, precis som att snickra, undervisa eller cykla.

Jag tror att tre av de viktigaste färdigheterna för barn att lära sig som en grund för gott beteende är: (1) hur man läser sociala situationer, (2) hur man hanterar känslor och (3) hur man löser problem på lämpliga sätt.

Om ditt barn kan lära sig att bemästra dessa tre färdigheter med din hjälp, kommer de att vara på god väg att fungera framgångsrikt som vuxna också.

Färdighet #1: Läsa sociala situationer

Förmågan att läsa sociala situationer är viktig. Att läsa sociala situationer hjälper ditt barn att undvika problem och lär honom hur man kommer överens med andra.

Om de kan gå in i ett klassrum, lunchrum, lekplats eller skoldans, läsa vad som händer där och sedan bestämma hur de ska interagera i den miljön på ett lämpligt sätt, är de redan halvvägs på väg mot mål.

Om ditt barn ser ett gäng barn som vanligtvis retar och mobbar andra, kommer förmågan att läsa sociala situationer att hjälpa dem att hålla sig borta från den gruppen, snarare än att dras till den.

Föräldrar kan hjälpa sina barn att utveckla dessa färdigheter genom att få dem att läsa folks ansikten på till exempel köpcentret eller en restaurang.

Pröva det någon gång – det kan vara riktigt kul!

Om ditt barn kan lära sig att se vem som ser arg, frustrerad eller uttråkad ut, kommer två saker att börja hända.

Läs också:  20 bästa PC-spelen för barn: en lista

För det första kommer ditt barn att kunna identifiera hur människor känner. Och för det andra kommer barnet att lära sig att det bör försöka identifiera andra människors känslor.

Båda är viktiga komponenter för att lära sig att läsa sociala situationer.

Färdighet #2: Hantera känslor

Ditt barn måste lära sig att hantera sina känslor på rätt sätt när de mognar. Att hantera känslor innebär att det inte är okej att slå hål i väggen när man är arg.

Det är inte okej att förbanna pappa för att han tog ens telefon. Barn behöver lära sig att känna sig arg inte ger dem rätten att skada andra.

Om ditt barn kallar sin lillasyster ett elakt namn är det ditt jobb att sätta dig ner och fråga:

”Vad såg du som du trodde att du behövde säga det?”

Fråga inte ”Hur kände du dig?”.

Fråga istället ”Vad hände?”.

Du kommer att upptäcka att den här typen av beteende vanligtvis är självcentrerat.

Kanske får ditt barns lillasyster lite mer uppmärksamhet.

Eller så tittar hon på ett program och han vill ha tv:n.

Eller så kanske hon leker med tv-spelen och han vill ha handkontrollen.

När ditt barn inte vet hur det ska hantera den situationen, och de blir otäcka eller kränkande, är det dags för dig att gå in och sätta stopp för det.

Och jag tycker att du mycket tydligt ska säga:

”Bara för att du är arg ger det dig inte rätten att kalla din syster ett elakt namn.”

Det är ett meningsfullt, direkt sätt att lära ut färdigheten att hantera känslor på. Pröva det.

Vad ger (och ger inte) konsekvenser

Jag tror att konsekvenser är en del av ansvarsskyldighet.

Med andra ord bör ditt barn veta att de kommer att ställas till svars om det olämpliga beteendet inte upphör. Konsekvenser är viktiga.

Ändå tror jag inte att människor förändras bara för att de blir straffade eller får konsekvenser. Även om föräldrar ofta fokuserar på dem räcker det inte med enbart konsekvenser.

Istället är det inlärningsprocessen i samband med konsekvenserna som förändrar ett barns beteende.

Framsteg görs när ditt barns tankeprocess lär sig att säga: ”Nästa gång jag är upprörd kommer jag att få problem om jag kallar min lillasyster ett namn. Istället borde jag bara gå till mitt rum och lugna ner mig.”

Läs också:  20 billiga aktiviteter för barn: en lista

Här är sanningen: du kan straffa barn tills korna kommer hem, men det kommer inte att ändra deras beteende om inte barnet lär sig att tänka annorlunda.

Problemet ligger i det felaktiga sättet barn tänker på i den åldern. Detta felaktiga tänkande blir sedan återspeglat i hur de beter sig.

Om du straffar ditt barn för beteendet och struntar i att utmana sättet de tänker på kring problemet – eller diskuterar deras alternativ för att hantera det problemet effektivt i framtiden – vad gör du då egentligen?

Du straffar ditt barn, men det har inte lärt sig någonting, och kommer då inte att göra något annorlunda.

De kommer bara försöka komma undan med beteendet igen när du inte tittar.

Fråga ditt barn: ”Vad kommer du att göra annorlunda nästa gång?”

Prata med ditt barn om vad det kan göra annorlunda nästa gång det känner sig argt eller frustrerat.

Det här verktyget är ett viktigt sätt att fokusera på att förändra ditt barns beteende. När du använder den här tekniken uppmuntrar den ditt barn att komma på andra saker han eller hon kan göra istället för att använda ineffektivt beteende.

Förresten, när du har det här samtalet med ditt barn ska det vara ett professionellt samtal. Det ska inte bara vara känsligt. Och det ska inte vara kränkande eller negativt heller. Håll dig bara till fakta och fråga:

”Vad kan du göra annorlunda nästa gång?”

Och titta på ditt kroppsspråk, även om ditt barn är argt.

Du vill ha ett neutralt och närmast professionellt kroppsspråk.

Färdighet #3: Problemlösning

Jag tror att barnen märkta som ”bra” vet hur de ska lösa sina problem och hantera sitt beteende. Däremot är barnen märkta som ”dåliga” barn som inte vet hur de ska lösa sina problem.

Ett barn kallas ofta ”det dåliga barnet” när det har utvecklat ineffektiva åtgärder för att lösa de problem som andra barn löser på lämpliga sätt.

Så det här barnet kan vända sig till reaktioner som är respektlösa, destruktiva, kränkande och fysiskt våldsamma. Enligt min åsikt finns det inget som heter bra barn eller dåliga barn.

Läs också:  10 svenska julfilmer för barn: en guide till magiska stunder

Det finns helt enkelt barn som har lärt sig effektiva sätt att lösa livets problem, och barn som inte har gjort det ännu.

När de utvecklas måste barn ständigt anpassa sin problemlösningsförmågor och lära sig nya.

Till exempel, för en treåring, är det största problemet i dess liv att bli tillsagd ”nej”. De stampar med fötterna och får raseriutbrott.

Så småningom måste de lära sig att hantera problemet och hantera de känslor som är förknippade med det.

För femåringar kan problemet vara att hantera den första dagen i skolan. För nioåringar kan problemet vara att hantera en mobbare. Och för 12- och 13-åringar, när de går på mellanstadiet, presenteras de för en mer kaotisk miljö än de någonsin har mött tidigare.

Du kan inte önska bort dåligt barnbeteende

Jag har ägnat en stor del av min karriär åt att hantera barn som beter sig olämpligt, hela vägen från barn som varit tillbakadragna och deprimerade till barn som varit aggressiva och uppträtt hotfullt fysiskt.

Jag tror att en nyckelfaktor för att hjälpa barn att ändra sitt beteende är att föräldrar lär sig tekniker för att hjälpa sina barn att identifiera problemet de står inför över huvud taget.

Tillsammans tittar ni på hur man löser problem och kommer fram till lämpliga och effektiva lösningar – lösningar som inte får dem i ytterligare problem.

Så prata med ditt barn om problemet och hur man löser det – inte bara om känslorna som ditt barn känner.

I slutändan finns det ingen magisk lösning till gott beteende. Hemligheten ligger egentligen i att lära barn hur man löser problem. Bra beteende är helt enkelt en följd av bättre problemlösningsförmåga.

Ditt mål som förälder är att ge ditt barn verktygen att lära sig bra beteende. Det är aldrig för sent att skaffa dessa verktyg.

Glöm dock inte detta: om din tonåring inte kan läsa en social situation, reagerar olämpligt, reagerar med att bli aggressiv och sedan hamnar i problem, hur tror du att de ska hantera det när de är vuxna senare och deras chef berättar något de inte vill höra?

Hur kommer de att hantera personliga relationer i så fall?

Det är därför det är viktigt för dig som förälder att inte önska bort det dåliga beteendet och att börja lära ditt barn de färdigheter de behöver för att ändra sitt beteende för gott.