Emotionell intelligens hos barn: Vad det betyder

En överblick av vad vi kommer gÄ igenom i inlÀgget:

  • Emotionell intelligens Ă€r ett mĂ„tt pĂ„ en persons förmĂ„ga att kunna handskas med egna och andras kĂ€nslor.
  • Det kan hjĂ€lpa barn med inlĂ€rnings- och tankeskillnader att hantera sina utmaningar.
  • Det finns saker du kan göra för att utveckla ditt barns kĂ€nslomĂ€ssiga intelligens.

TÀnk dig det hÀr scenariot: Samuel kÀmpar med sina mattelÀxor. IstÀllet för att skrika och ge upp berÀttar han för sin mamma hur frustrerad han Àr och ber om hjÀlp.

Eller det hÀr: Samuels vÀn fÄr nÄgra upprörande nyheter och avbryter sina planer pÄ att umgÄs. Samuel förstÄr varför hans vÀn inte kÀnner för att umgÄs och gör andra planer istÀllet.

Dessa svar kanske inte verkar vara en stor sak. Men de Ă€r tecken pĂ„ en viktig uppsĂ€ttning fĂ€rdigheter som utgör det som kallas ”emotionell intelligens”. Denna typ av intelligens mĂ€ts inte med IQ-tester. ÄndĂ„ Ă€r det avgörande för att hjĂ€lpa oss att hantera utmaningar och reagera pĂ„ situationer framgĂ„ngsrikt. Det hjĂ€lper oss ocksĂ„ att skapa positiva kontakter med mĂ€nniskorna omkring oss.

Emotionell intelligens kan vara sÀrskilt anvÀndbart för barn med inlÀrnings- och tankeskillnader.

Samtidigt gör vissa inlÀrnings- och tankeskillnader det svÄrare för vissa barn att utveckla det.

LÀr dig mer om emotionell intelligens och hur du kan hjÀlpa ditt barn att bygga upp denna nyckelförmÄga i det hÀr inlÀgget.

Vad emotionell intelligens Àr

Emotionell intelligens Àr ett mÄtt pÄ en persons förmÄga att kunna handskas med egna och andras kÀnslor. Det handlar om att kunna mÀrka, förstÄ och agera pÄ kÀnslor pÄ ett effektivt sÀtt.

Begreppet emotionell intelligens har funnits i decennier.

Det gjordes populÀrt av boken utgiven 1995, Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ.

Författaren, psykologen Daniel Goleman, beskrev att emotionell intelligens har fem grundlÀggande delar.

  1. SjĂ€lvkĂ€nnedom: NĂ€r mĂ€nniskor vet vad de kĂ€nner vid en viss tidpunkt och förstĂ„r hur deras humör pĂ„verkar andra.
  2. SjĂ€lvreglering: NĂ€r mĂ€nniskor kan kontrollera hur de reagerar pĂ„ sina kĂ€nslor. De övervĂ€ger möjliga konsekvenser innan de agerar pĂ„ impuls.
  3. Motivation: NĂ€r mĂ€nniskor kan uppnĂ„ mĂ„l trots negativa eller distraherande kĂ€nslor de kan ha.
  4. Empati: NĂ€r mĂ€nniskor kan förstĂ„ hur andra kĂ€nner.
  5. Sociala fĂ€rdigheter: NĂ€r mĂ€nniskor kan hantera relationer. De vet vilken typ av beteenden som fĂ„r positiv respons frĂ„n andra.

Varför emotionell intelligens Àr viktigt för barn med inlÀrnings- och tankeskillnader

TÀnk pÄ vilka utmaningar Samuel kan möta varje dag. Uppgifter som Àr lÀtta för hans kamrater kan vara svÄra för honom.

Han kanske pluggar hÄrt men fÄr dÄliga betyg ÀndÄ.

Han kan kÀnna sig generad över sina inlÀrningsskillnader och rÀdd för att be om hjÀlp.

En av nyckelrollerna för emotionell intelligens Àr att forma hur vi reagerar pÄ utmaningar.

Om Samuel har inlÀrnings- och tankeskillnader kan emotionell intelligens vara som en GPS som kan hjÀlpa honom att navigera runt hinder och mot framgÄng.

Det lÄter honom anpassa situationer, sÀtta dem i perspektiv och komma pÄ sÀtt att arbeta igenom dem.

De fem faktorerna som utgör emotionell intelligens gÄr samman för att hjÀlpa Samuel att uppnÄ det bÀsta resultatet.

SÄ hÀr kan det se ut nÀr han kÀmpar med mattelÀxan som i exemplet ovan:

  • Han inser att han blir frustrerad.
  • Han övervĂ€ger snabbt resultatet av att skrika eller kasta sin bok pĂ„ golvet.
  • Han kommer pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt att svara – förklara hur han mĂ„r.
  • Han vill försöka igen, trots att han Ă€r frustrerad, eftersom han förstĂ„r vad han kommer att vinna pĂ„ det i det lĂ„nga loppet.
  • Han ber sin mamma om hjĂ€lp.
  • Hon pressar lite för hĂ„rt, men han förstĂ„r att det beror pĂ„ att hon verkligen bryr sig och vill hjĂ€lpa honom att hitta framgĂ„ng.
  • Han sĂ€ger att han mĂ„ste jobba i en lĂ„ngsammare takt och skulle vilja försöka göra det igen sjĂ€lv.
  • NĂ€sta dag vĂ€ntar han till efter lektionen och berĂ€ttar för sin lĂ€rare att han har svĂ„rt att förstĂ„.

Utan emotionell intelligens skulle resultatet troligen bli annorlunda. SÄ hÀr kan scenariot se ut dÄ:

  • Han kastar ner pennan i frustration i samma minut som han fastnar för ett problem.
  • Han skriker Ă„t sin mamma nĂ€r hon kommer in för att hjĂ€lpa, och tror att hon bara Ă€r dĂ€r för att tjata pĂ„ honom.
  • Han stormar ut ur rummet och kommer aldrig tillbaka för att försöka igen. Han ser ingen mening med det.
  • I mattelektionen dagen efter sĂ€ger han till ungen som sitter bredvid honom att uppgiften var dum.
  • NĂ€r lĂ€raren ber eleverna lĂ€mna in sina arbeten sĂ€ger han att han inte gjort det. Han berĂ€ttar inte för henne efter lektionen att han hade problem med det och ber om hjĂ€lp.

Varför vissa barn kÀmpar med emotionell intelligens

MÄnga barn med inlÀrnings- och tankeskillnader har inga problem med emotionell intelligens.

Vissa har faktiskt sÀrskilt hög emotionell intelligens

Men problem med emotionell intelligens kan ibland vara ett tidigt tecken pÄ att ett barn har en inlÀrnings- eller tankeskillnad.

Barn med ADHD kan missa sociala signaler eftersom de inte Àr tillrÀckligt uppmÀrksamma för att fÄnga upp dem.

Barn med auditiva bearbetningsstörningar kan misstolka vad andra sĂ€ger till dem. Och barn med icke-verbala inlĂ€rningssvĂ„righeter kanske inte uppfattar sociala signaler alls.

Å andra sidan Ă€r det inte ovanligt att personer med dyslexi att visa mycket hög emotionell intelligens.

Vissa forskare tror att detta kan bero pĂ„ deras hjĂ€rnas naturliga förmĂ„ga att se ”the bigger picture”.

Hur du kan hjÀlpa ditt barn

De goda nyheterna om emotionell intelligens Ă€r att det inte Ă€r permanent – med hjĂ€lp och övning kan ditt barn utveckla det över tid.

Det gÀller Àven för barn som Àr svaga i det hÀr omrÄdet pÄ grund av skillnader i inlÀrning och tÀnkande.

Det kan bara ta dem lÀngre tid att komma dit med andra ord.

MÄnga skolor erbjuder program för socialt och emotionellt lÀrande som lÀr barnen att vara medvetna om kÀnslor och agera effektivt utifrÄn dem.

Det finns saker du kan göra hemma ocksÄ:

Snacka om utmaningar. FrĂ„ga barnen hur de kĂ€nner nĂ€r de kĂ€mpar med nĂ„got. SĂ€tt ett namn pĂ„ kĂ€nslorna: ledsen, arg, övervĂ€ldigad, etc. FrĂ„ga sedan varför de kĂ€nner den kĂ€nsla de just nĂ€mnde.

Arbeta med strategier. Brainstorma hur barn kan ha gjort nĂ„got annorlunda för att fĂ„ ett annat resultat. Att kontrollera kĂ€nslor för att tĂ€nka pĂ„ lösningar Ă€r en stor del av EI.

HjĂ€lpa andra. LĂ„t barn gĂ„ med dig och ta hand om mĂ€nniskor i nöd som ett sĂ€tt att bygga empati. Du kan vara med i en volontĂ€rinsats, eller bara ta med dem nĂ€r du tar mat till en sjuk granne.

Emotionell intelligens Àr knuten till mÄnga andra nyckelstyrkor.

LÀr dig hur du kan stÀrka ditt barn genom att arbeta med sjÀlvkÀnsla och sociala fÀrdigheter.

Och upptÀck konkreta tips för att hjÀlpa ditt barn att utveckla emotionell intelligens.

Viktiga lÀrdomar frÄn inlÀgget

  • Vissa barn med inlĂ€rnings- och tankeskillnader har problem med emotionell intelligens.
  • Skolor kan erbjuda socialt och emotionellt lĂ€rande för att hjĂ€lpa till att bygga upp emotionell intelligens hos barn.
  • Att prata om utmaningar och kĂ€nslor hjĂ€lper till att bygga upp emotionell intelligens. Gör detta som förĂ€lder sĂ„ ofta du kan.