Stokke Scoot – en extremt simpel barnvagn för stadskörning

Då var det äntligen dags för en recension av Stokke Scoot.

Vi har fått chansen att pröva den här barnvagnen i 30 dagar och har i det här inlägg sammanställt för- och nackdelarna samt våra första intryck samt en del annan matnyttig info som kan vara bra att ha i åtanke ifall du övervägt att köpa den här barnvagnen.

I ett nötskal

En stadsvänlig, slimmad barnvagn som enkelt manövrerar genom även de trångaste cafégångarna, men som tyvärr bara har två ligglägen.

För- och nackdelar med Stokke Scoot

Fördelar med Stokke Scoot

  • Snygg och modern design
  • Enkel att styra
  • Levereras med en varukorg under

Nackdelar med Stokke Scoot

  • Ganska tung i vikt
  • Svår att fälla upp och ned
  • Styret är bredare än ramen

Scooten är det exklusiva Stokkes kompakta vagn, och en potentiell rival till andra urbana modeller på marknaden som Bugaboo’s Bee.

Det är också ett möjligt alternativ till Stokkes egen Xplory-modell, deras terrängvagn, men Scooten är mindre och billigare i pris.

Jag provade Stokke Scoot med min nio veckor gamla dotter, Amanda. Jag har också en femårig son, och då jag ofta behöver lyfta in och ut vagnen ur min bil så jag ville ha något lätt att vika ihop och bära som var bekvämt för en mycket liten bebis att sova i.

Eftersom jag bor i en liten lägenhet med en väldigt smal hall drogs jag till en början av Stokkes relativt smala mått – den är endast 64 cm bred.

Något mycket bredare skulle antingen inte ta sig igenom min ytterdörr ovikt, eller skulle skrapa bort lacken.

Vad finns i boxen?

  • Chassiram och hjul
  • Sittplats
  • Regnskydd
  • Ett myggnät (förmodligen mer av en nödvändighet i Stokkes hemland Norge)
  • Fotstöd
  • Korg
Läs också:  Ergobaby Metro Plus - den ultimata barnvagnen för ett litet barn

Vilka tillval finns för Stokke Scoot?

  • Softbag
  • Skötväska
  • Fotpåse
  • Parasoll
  • iZi Go Isofix bilbarnstol
  • Stokke bilbarnstolsadaptrar

Var det lätt att montera Stokke Scoot?

Den var någorlunda lätt att montera, med en liten irritation: bruksanvisningen, för en internationell marknad, innehåller bara diagram, och personligen skulle jag föredra text. Det är inte alltid direkt uppenbart vart knapparna och spakarna var, även om det fanns bilder tillgängliga.

Stokke Scoot har dock inte ett stort utbud av förvirrande knappar, och designen betyder att de flesta mekanismer är instinktiva eller självförklarande.

Åker och svänger den bra?

Nej och Ja. När jag var ute och gick kändes Scoot till en början ganska besvärlig och tung att tippa upp på även lätt upphöjda trottoarkanter, och jag märkte ett och annat stick i handleden som ett resultat av det.

Av samma anledning kom jag ibland på mig själv med att kämpa mig igenom butiksdörrar, men tyckte att det blev lättare med tiden.

Jag älskade verkligen styrningen av Scoot dock. Den var lätt att styra med en hand vilket jag lyckades med i diverse matbutiker. Min femårige son tyckte också den var lätt att köra.

På plana ytor som trottoarer och asfalt kändes den smidig och lätt att hantera även runt hörn. Den mjuka hjulupphängningen ger en bekväm körning.

Scootens broms är också en enkel sak att använda: du trycker på en knallröd knapp med foten för att låsa båda uppsättningarna hjul och trycker upp den igen för att släppa. Enkelt!

Går den i all terräng?

Scooten har inte terränghjul och är mer av en stadsvagn. I parken gav jag den en virvel över gräs och lera.

Den kändes fortfarande robust, men åkturen var ojämn. Inte en bra barnvagn för långa promenader ute på landet i regn, men bra för den udda utflykten till vardags.

Framhjulen är låsbara tack vare knappar under, för ökad stabilitet på tuffare underlag.

Hur bekväm var vagnen?

Sitsen är högre än vi båda är vana vid – så pass hög att mamma och barn kan låsa ögonen och stolen eventuellt kan användas senare som alternativ till barnstol på kaféer eller till och med hemma. Den var också skönare för ryggen, eftersom jag inte behövde böja mig ner så långt.

Läs också:  Bugaboo Donkey 5 - den mest mångsidiga syskonvagnen?

Baserat på Amandas reaktion skulle jag säga att den var väldigt bekväm. Hon var gråtfärdig när jag placerade henne i vagnen inför vår första utflykt, men inom kort somnade hon.

Sitsen kändes väl vadderad, luftig, med gott om plats för Amanda att fylla i när hon växer.

Den mjuka väskan var väldigt mysig, men jag tror att min dotter kommer att växa ur den väldigt snabbt – jag tror att den bara är för användning upp till 4 månader eller så.

Något att ha i åtanke är att om du inte riktar in väskan mot selen korrekt känns remmarna för korta – jag måste hela tiden rikta in den varje gång jag sätter i henne för att få upp selen, eftersom den tenderar att glida ner, vilket är lite irriterande.

Den mjuka fotpåsen var superlätt att fästa (och hålls på plats av selen) och väldigt mysig och ett enklare alternativ till den mjuka väskan.

Ett avgörande plus med denna vagn är att sätet kan placeras så att det antingen är fram- eller bakåtvänt. Jag måste erkänna att det var en fröjd att kunna bege sig ut med Amanda som tittade upp mot mig och att inte bara ha den gråa vidden av trottoaren framför mig.

Sätet verkar bra och lätt att justera med hjälp av klämmorna, men på grund av Amandas ålder har jag bara använt det platt.

Vad tycker du om Scootens stil?

Det som är bra med barnvagnen är att det finns praktiskt taget olika färger för varje typ av förälder.

Det senaste färgtillskottet inkluderar en iögonfallande aquablå version, som ger lite variation till kollektionen och en förändring från de säkrare beige och grå färgalternativen som de flesta tillverkare av barnvagnar strävar efter.

Hur gick det att fälla och fälla ut Scooten?

Att få upp den de första gångerna slutade med att jag svettades med alla fyra hjulen upp i luften eller att hela vagnen kollapsade. Efter flera försök lyckades jag till slut komma på rätt sätt att öppna den i ett steg.

Läs också:  Stokke Xplory X - lyxigt åk från födseln upp till 22 kg

Att fälla ner den igen har varit lika svårt. Mekanismen för att trycka på och dra en knapp samtidigt var tuff mot mina händer och även efter att jag trodde att jag hade fått till det tycker jag fortfarande att det är lättare att inte fälla ner den alls.

När den är ihopfälld bildar Scooten ett snyggt, kompakt paket format som en resväska som står utan stöd på sin ände och monteras i mitt bilutrymme ganska bekvämt (vi har en liten fyrdörrars bil).

Även om den får en guldstjärna för att den är kompakt och kan stängas med sätet i båda lägena, tyckte jag att det var svårt att fälla ihop vagnen, det har verkligen avskräckt mig.

Jag brukar lämna den uppe på min veranda för att slippa vika och veckla ut mig! Styret är också bredare än vagnens kropp, ett problem om du (som jag) klämmer dig in i trånga utrymmen ute på stan framför allt.

Hur hanterade den regnet och vinden?

När jag vågade mig ut på regniga dagar, fan jag det elastiska regnskyddet perfekt att dra över (det sträcker sig tillbaka rakt över hela suffletten).

Suffletten i sig känns lyxig och har en generös storlek som kommer ner tillräckligt långt fram för att skydda Amanda från både sol och vind.

Jag gillar det faktum att det finns en dragkedja i suffletten som avslöjar ett nät, så att de små barnen kan få extra ventilation och mamma eller pappa kan kika igenom (om sätet är framåtvänt).

Betyder kompakt lätt?

Nej – det gör det inte. Scooten är ganska tung (11,8 kg) att bära och lyfta. Stokke föreslår att den är lätt att bära med en hand och det kan du definitivt, men det är inte lätt att göra det, speciellt när den är lastad med väskor över axlarna och barnet under andra armen. Men jag skulle överväga att ha en andra, lättare vagn i bilen så att jag inte behöver fortsätta lyfta den.

Vad sägs om varukorgen?

Korgen under sitsen är rymlig och lätt att komma åt. Jag lyckades stoppa två fulla påsar med matvaror där under. Den kändes också stabil när den lastades upp till fullo.

Är den kompatibel med populära resesystem?

Ja, den är kompatibel med Stokke® iZi Go Modular™ X1 by BeSafe® som kostar cirka 2799 kr. Den kan också passa Maxi Cosi, Peg Perego och Graco-bilsäten när den används i kombination med Stokke bilbarnstolsadaptrar, som kostar 449 kr.

Vem är Stokke Scoot bäst för?

Stilmedvetna mammor och pappor som bor i staden som gärna betalar lite mer för en vardagsvagn av hög kvalité.